Руски научници објаснили необичне облике стена у природи

Облици рељефа карактеристични за америчку државу Јуту могу постојати и на Марсу.

Сколковски институт за науку и технологију (Сколтех)/Press Photo
Како су настали необични облици стена у националним парковима америчке државе Јуте (САД)? Како је могуће да ветар и вода обликују камен тако да личи на тријумфалну капију или на мост? Компјутерска симулација помоћу математичких алгоритама помогла је руским научницима да схвате како ерозија мења облик земље и камена.

Људи су се вековима чудили стабилности и прецизности „камених грађевина“ у облику сводова. Такви облици рељефа могу постојати и на Марсу.

Донедавно није постојало убедљиво објашњење ове појаве. Сада су истраживачи Сколковског института за науку и технологију („Сколтех“) одлучили да пронађу узрок помоћу математичких алгоритама и компјутерске симулације.

Руски научници су претпоставили да је ерозија процес оптимизације облика, и показали су да она минимализује енергију еластичних деформација која постоји у стенама.

Настанак стубова, лукова и других егзотичних облика илустрован је у компјутерској симулацији помоћу математичких алгоритама у софтверу који је „Сколтех“ раније направио. Резултати истраживања су објављени у часопису Nature Scientific Reports Journal.

„Математички критеријум минимализације материјала који се користи у пројектовању готово је идентичан процесу ерозије“, рекао је научник Игор Остањин, водећи аутор истраживања у „Сколтеху“.

Чим се формира природна структура темпо ерозије нагло опада јер та структура више не садржи сувишан материјал. Због тога се у почетку ерозија одвија лако уочљивом брзином, а када се после извесног времена заврши, настали облици могу остати непромењени милионима година.

Више занимљивих садржаја пронађите на Russia Beyond на српском