Руски научници установили када витамин Б12 постаје опасан за организам

Global Look Press

Витамин Б12 у комбинацији са другим витаминима и неким корисним антиоксидансима у стању је да уништи здраве ћелије организма и разори ДНК, закључак је до кога су експерименталним путем дошли научници из Института за теоријску и експерименталну биофизику Руске академије наука у подмосковском граду Пушчину.

Резултати истраживања руских научника објављени су у часопису Redox Biology.

Закључци до којих смо у истраживању дошли указују на сложено и противречно деловање антиоксиданаса у комбинацији с другим биолошким молекулима. Изузетно је важно да се то зна и има у виду када се праве комбинације ових сусптанци у терапеутске сврхе, рекао је Владимир Акатов, заменик директора Института за теоријску и експерименталну биофизику РАН, преносе руски медији.

Антиоксиданси штите геном од оштећења и успоравају старење ћелија. Недавно су хемичари и биолози показали да бројне супстанце које се налазе у чају, кафи и другим прехрамбеним производима решавају тај проблем далеко ефикасније од класичног витамина Ц и имају многа друга корисна својства.

Упркос очигледној добробити научници засад не могу тачно да кажу у којим количинама и колико често треба узимати те супстанце, и како оне утичу на рад других биолошки активних молекула у људским ћелијама.

Како напомиње служба за односе са јавношћу Института, Акатов са својим тимом већ дуже време настоји да установи да ли такви процеси могу да проузрокују опасне промене. Тако су ови научници недавно открили да комбинација витамина Б12 и неких антиоксиданаса, као што је рецимо витамин Ц или ацетилцистеин проузрокују стварање водоник перексида и других агресивних молекула који убијају ћелије и разарају ДНК.

У свом новом раду Акатовљев тим показао је да до сличних процеса долази у комбинацијама витамина Б12 с другим антиоксидансима, супстанцама из групе тиокарбамата. Многи од њих имају фунгицидна и противканцерогена својства. Научници одавно покушавају да открију како они функционишу и како њихова активност може да се појача или смањи. Руски биофизичари открили су да ти антиоксиданси могу да убију ћелије рака стога што њихова интеракција с витамином Б12 доводи до појаве не само водоник пероксида и других оксиданаса, већ и једне опасне супстанце. Реч је о дисулфираму, једињењу од неколико атома азота, сумпора водоника и угљеника, које се примењује за одвраћање од алкохолизма. То доводи до масовног уништења како ћелија рака, тако и здравих ћелија у организму, као и других опасних промена. Како су експериментална истраживања показала за само два дана смеса витамина Б12 и антиоксиданаса убила је око 90 одсто ћелија у епрувети. С друге стране антиоксиданси без додатка витамина Б12 уопште нису довели до оштећења ћелија. Све то говори о томе да треба бити врло опрезан у одабиру комбинација витамина и обавезно консултовати лекаре.

Више занимљивих садржаја пронађите на Russia Beyond на српском