Сибирско штене од пре 14.300 година донело научницима значајна открића

Слика екрана, Youtube канал The Siberian Times
Никада раније није секвенциран тако стар молекул РНК.

Научници нису сигурни да ли су остаци штенета, које је пронађено у вечитом леду 2015. у Тумату у Јакутији, припадали вуку или припитомљеном вуку (претеча пса). То, другим речима, значи да је плеистоценски вук можда био древни човеков љубимац.

Стручњаци су ипак сигурни у једну ствар: ова животиња им је донела велики напредак у проучавању рибонуклеинске киселине (РНК), преноси лист The Siberian Times.

За разлику од ДНК, РНК има релативно кратак животни век. Али ипак, у остацима штенета из Тумата у руској Републици Саха (или Јакутији) молекули РНК су тако добро очувани да је њихово дешифровање успело.

ДНК садржи стабилни облик гена и може да опстане хиљаде година под одговарајућим условима. Али РНК има кратак животни век и функционише као „радна верзија” гена.

ДНК анализа показује које је врсте гена имала нека врста, док РНК објашњава који гени су деловали, а који су били неактивни.

Засад су др Оливер Смит са Универзитета у Копенхагену и његове колеге анализирали молекул РНК из јетре, хрскавице и мишићног ткива древне животиње.

„Научници су показали да је РНК која је секвенцирана из ткива јетре туматског штенета заиста репрезентативна за животињску РНК, са великим бројем кодова специфичних за јетру који се подударају са савременим налазима код вукова и паса”, објавио је sci-news.com. „Транскриптом молекула овог вука је најстарија РНК која је досад сенквенцирана, најмање 13.000 година старија од досадашњих транскриптома.”

Др Смит каже: „Истраживачи древних ДНК су раније оклевали да покушају секвенцирање древних РНК, с обзиром да су ови молекули генерално нестабилнији од ДНК и подложнији ензимској деградацији. Међутим, с обзиром на наш недавни успех у секвенцирању древне РНК из биљног материјала, сматрали смо да добро очувани животињски примерак, залеђен у вечитом леду, можда ипак садржи довољно материјала за секвенцирање. На наше одушевљење, не само што смо пронашли РНК различитих ткива, него је у неким случајевима код био тако снажан да само могли да направимо разлику међу ткивима која има биолошки смисао”.

Он објашњава: „Знајући да РНК функционише као посредник између ДНК и протеина, који су стабилнији од ње, неко би могао да се запита: У чему је достигнуће? Али ми сматрамо да будућност дрвне ДНК има велики потенцијал. На пример, многи клинички релевантни вируси имају РНК геноме, а РНК фаза је често кључна за разумевање сложености генске регулације. То може бити од значаја када говоримо о стресу који је последица окружења и о ономе што покреће еволуцију.”

Открића су првобитно објављена у часопису PLoS Biology.

Прочитаjте jош! У Русији пронађена глава вука која је у леду провела 40 хиљада година