Инвазија џиновских мекушаца: Кинеске шкољке заразиле и освојиле Волгу

Hirase/CC BY-SA 3.0
Шкољке из Кине величине тањира за супу освојиле су екосистем доњег тока реке Волге. „Туђинци“ потискују локалне бескичмењаке, изазивајући промене у биолошком диверзитету и смањење количине хране за рибе које настањују Волгу.

Биолози Федералног истраживачког центра за комплексно проучавање Арктика „Н. П. Лавјоров“ Уралског одељења Руске академије наука (Архангелск) открили су присуство кинеских шкољки из рода синанодонта (научни називи су Sinanodonta lauta и Sinanodonta woodiana), несвојствених руским рекама, саопштила је прес-служба Министарства образовања и науке Русије.

То су џиновски мекушци. Њихове кућице могу бити величине тањира за супу (20-25 центиметара у пречнику). Инвазија је потврђена током експедиција 2017-2019. и анализе прикупљених материјала.

Слатководне шкољке из рода синанодонта пречника до 25 центиметара користе рибе за репродукцију и ширење својих ларви, тако што их причвршћују за крљушт и тела становника реке. То доводи до асфиксије рибље млађи и погоршања општег стања одраслих риба.

Осим тога, „туђинци“ потискују локалне бескичмењаке, изазивајући промене у биолошком диверзитету и смањење количине хране за рибе које настањују Волгу.

Научници су такође открили локална жаришта ових врста шкољки у рекама Об и Јенисеј. Не зна се колико је рибњака у  Русији тренутно заражено овим мекушцима, али вероватно се ради о неколико десетина.

Ове врсте шкољки које су нове за руске слатководне екосистеме вероватно су стигле из Казахстана заједно са млађи риба из предузећа која се баве њиховим узгојем.

Архангелски научници су прикупили генетски материјал који потврђује да су шкољке у Казахстан стигле из Кине и то: Sinanodonta woodiana из басена реке Јангцекјанг, а Sinanodonta lauta  из Сунгарија, кинеске притоке Амура.

Не зна се колико је рибњака у Русији данас заражено несвојственим мекушцима, али вероватно се ради о неколико десетина. 2019. године ове велике далекоисточне шкољке су пронађене и у Волги. Анализа старости прикупљених јединки према годишњим прстеновима раста показује да је инвазија у реци вероватно почела у првој половини прве деценије 21. века. Док у Јенисеју и Обу ове шкољке насељавају само неке делове река у којим температуру подиже термоцентрала, у Волги су се оне прилагодиле природним условима и размножиле се у огромним количинама. Данас је доњи ток реке Волге препун џиновских несвојствених мекушаца које је, тврде научници, практично немогуће уклонити из екосистема.

С обзиром да су се у доњем току реке Волге „кинески досељеници“ прилагодили и налазе се свуда, вероватно је риба у Волги такође масовно погођена.

Потребно је неодложно проверити максималан број рибњака и водних басена Русије како би се утврдиле истинске размере ове инвазије. То ће омогућити увођење програма мера за смањење негативних последица по економију и екосистем наше земље, сматрају руски научници.