Остаци јакутског коња стари 4.450 година бациће ново светло на еволуцију вируса

Нина Слепцова / Северо-источни Федерални универзитет у Јакутску
Запањујуће добро очувани остаци древних животиња, пронађени у удаљеној Јакутији, пружиће научницима прилику да разоткрију историју вируса и започну развој палеовирусологије у Русији.

Ако Фејсбук одбија да дели наше објаве, у ишчекивању бољих времена позивамо вас да пратите наше садржаје ДИРЕКТНО на порталу RUSSIA BEYOND НА СРПСКОМ или преко иновационог руског месинџера ТЕЛЕГРАМ.

Пилотска истраживања се спроводе као део сарадње између Далекоисточног федералног универзитета у Јакутији и Научног центра за вирусологију и биотехнологију „Вектор“ у Сибиру (креатора једне од руских вакцина против вируса корона по имену „ЕпиВакКорона“).

Изазов је „пронаћи нове, непознате микроорганизме и проучити еволуцију већ познатих бактерија и вируса“, објашњава руска Федерална агенција за надзор у сфери заштите права потрошача и добробити човека „Роспотребнадзор“ у свом саопштењу за Russia Beyond.

Научници су истраживање почели анализом остатака верхојанског коња који је живео пре неких 4.450 година, а пронађен је 2009. године на североистоку Јакутије. Ова животиња, која постоји и данас, одавно је позната по томе што се добро прилагодила условима екстремне хладноће на Далеком истоку Русије. Све време проводи на отвореном и не смета му ни температура од -60°C ни врућина од +40°C, заправо, одговарају му сви временски услови.

„Управо захваљујући специфичним климатским и географским условима микроорганизми су преживели у пермафросту на територији Републике Саха (Јакутија). Ово истраживање ће нам омогућити да добијемо више информација о структури њихових генома, да пратимо њихову еволуцију и предвидимо могуће варијанте измене њихових биолошких карактеристика“, наводи се у саопштењу.

Анализа биолошког материјала верхојанског коња је прва на листи, с обзиром да је геном ове древне животиње потпуно дешифрован. Истраживачи ће веома детаљно проучити узорак меког ткива коња како би покушали да пронађу различите врсте микроорганизама и бактерија које се тамо налазе и открију промене у њиховом геному.

Потрага за палеовирусима

Остаци праисторијских животиња откривени у вечитом леду Јакутије налазе се у Музеју мамута. Преко 20 врста древних животиња брижљиво се чува у специјалним замрзивачима на температури од -18°C. Скоро све примерке великих животиња из епохе квартара (најмлађи период кенозоика) открили су стручњаци Музеја мамута.

Одређени број животиња из те епохе наћи ће се под микроскопом, укључујући остатке изумрлих мамута, коња, бизона, вапитија, као и паса, различитих глодара и зечева.

„Ови проналасци су откривени последњих 10 година. Биће по први пут тестирани на присуство палеовируса“, каже Максим Чепрасов, шеф лабораторије Музеја мамута у Јакутску.

Анализа билошког материјала древних животиња омогућиће научницима да процене разноврсност микроорганизама чије су ДНК и РНК буквално издржале тест времена и остале добро очуване. Истраживачи су решени да пронађу палеовирусе за најсавременија истраживања на пољу генетске еволуције вируса. То је заправо садржај палеовирусологије. Ради се о проучавању древних вируса (такозваних палеовируса) и њиховог утицаја на геном домаћина. Научници су спремни да користе најсавременије идеје и технологије како би бацили ново светло на палеовирусе.

Откриће изумрлих животиња од изузетног је универзалног значаја, а њихова лабораторијска анализа ће „допринети развоју данас актуелних наука: палеомикробиологије и палеовирусологије“, тврди Роспотребнадзор.

Више занимљивих садржаја пронађите на Russia Beyond на српском