Научно доказано: Индијанци воде порекло из Сибира

Припадник алтајских народа (лево) и амерички Индијанац (десно).

Alamy/Legion Media
Међународна група генетичара доказала је да су Астеци, Инке и Ирокези у блиском сродству са народима Алтаја – региона Русије који се налази између централног Сибира, Казахстана, Кине и Монголије.

Научницима је одавно познато да су амерички Индијанци у блиском сродству са народима Алтаја. Хипотеза о миграцији Алтајаца из Сибира преко Чукотке и Аљаске и даље на југ, све до Огњене земље, појавила се пре скоро 100 година. Од тада су покушавали да је докажу научници из разних универзитета света.

Крајем 2015. године познати руски генетичар Олег Балановски ставио је тачку на то питање. Током његовог истраживања уједно је откривено да су поједине популације Индијанаца у сродству и са аутохтоним становницима Аустралије.

Како су сибирски гени пронађени код Индијанаца?

Два водећа светска научна часописа Nature и Science објавили су 2013. године чланке са комплетном анализом генома (геном – скуп свих гена једне гарнитуре хромозома – „Руска реч“) америчких Индијанаца и њихових сибирских предака. Поређење је вршено са становништвом свих региона света.

У првом истраживању проучени су геноми 48 људи из Бразила, а у другом 31 геном из популација широм Америке и Сибира. У оба истраживања потврђено је да су преци америчких Индијанаца дошли у Америку из Сибира пре 20-30 хиљада година.

Управо после тих публикација Балановски је одлучио да спроведе још свеобухватније истраживање. Он је то саопштио својим колегама из иностранства и научници свих земаља Западног континента одмах су се одазвали на његов позив.

Биобанка: 25.000 узорака ДНК, 90 народа

У првој фази истраживања научници су анализирали узорке ДНК из руске биобанке. „У нашој биобанци има преко 25.000 узорака узетих од представника 90 народа Русије и околних земаља“, рекао је Балановски за „Руску реч“.

У другој фази је ДНК, коју смо извадили из крви, анализирана по различитим маркерима. То су Y-хромозом (наслеђује се по мушкој линији), митохондријална ДНК (наслеђује се по женској линији) и други хромозоми који се комбинују од оба родитеља.

Резултат истраживања отклања сваку сумњу научника да су амерички Индијанци генетски повезани са народима Алтаја. Међутим, у току истраживања се дошло до још једног открића. „Поред сибирских предака, код појединих индијанских популација откривено је загонетно сродство са аутохтоним становницима Аустралије и Меланезије (острва у Тихом океану). То је необично, јер се они налазе готово на супротној тачки планете“, прецизирао је Балановски.

Како су Индијанци дошли у Америку?

Научници су већ пронашли пут којим су Индијанци са Алтаја дошли у Америку. „На месту Беринговог мореуза постојао је копнени мост. У време замрзавања вода се скупљала у глечере и ниво Светског океана се спустио“, објашњава Балановски.

Он је прецизирао да засада није јасно да ли се миграција из Аустралије и Меланезије одвијала морем или копном, тј. по ланцу Алеутских острва. Археолози још увек проучавају то питање.

„Садашње итраживање је потврдило хипотезу да су народи Алтаја у сродству са америчким Индијанцима. То је већ недвосмислени доказ чињенице коју је бесмислено оспоравати“, коментарише генетичар Валериј Иљински, сарадник Института за општу генетику Руске академије наука.