Руски научници забележили тајанствени сигнал из космоса

Специјална опсерваторија Руске академије наука у Нижњем Архизу.

Сергеј Фадејчев/ТАСС
Научници у Европи и САД претпостављају да на звезди HD164595 из сазвежђа Херкулес постоји живот. Своју претпоставку они темеље на „загонетном сигналу” који је забележио телескоп Специјалне опсерваторије Руске академије наука у Нижњем Архизу. Зашто су руски астрофизичари скривали своје откриће целих годину дана? Каква је њихова верзија порекла сигнала? Да ли је у питању сметња војног порекла или „поздрав” који нам шаље ванземаљска цивилизација?

Радио-сигнал који је забележио руски телескоп RATAN-600 пре нешто више од годину дана, тачније 15. маја 2015. године, много је јачи од типичних сигнала. Дужина таласа је 2,7 цм, а сигнал је трајао две секунде, што је за такве радио-таласе веома дуг период. На пример, таласи који на Земљу стижу са Месеца слабији су 7-12 пута.

„Ми смо пре свега проверили има ли сателита у области из које је телескоп ухватио сигнал. Тамо је све било чисто. Могло се радити о сметњама које стижу са војних објеката или авиона који пролећу. Могуће је, међутим, и да је сигнал дошао са звезданог система који проучавамо”, рекла је за „Руску реч” Јекатерина Филипова, начелница одељења за научне информације Специјалне опсерваторије Руске академије наука у Нижњем Архизу.

Сметње земаљског порекла

Звездани систем HD164595 је сличан нашем Сунчевом систему. Удаљен је од Земље 95 светлосних година. Тај систем се посматра преко годину дана, нарочито планета „врући Нептун”, која је по саставу слична Земљи, само што има 16 пута већу масу.

Како руски, тако и западни научници који раде на програму SETI (Search for Extraterrestrial Intelligence) сматрају да на тој планети вероватно нема живота. Због тога руски научници нису сматрали да је њихово откриће важно и изнели су га у јавност тек прошле недеље. Нису ни претпостављали да ће та вест имати великог одјека у свету.

Научници који су дошли до тог открића сматрају да сигнал има земаљско порекло. „У току године има у просеку педесетак таквих сметњи, тако да то није ништа чудно. Телескоп RATAN ради на фреквенцијама које се не користе у Европи и Америци. Управо у том дијапазону је и откривен сигнал”, каже доктор физичко-математичких наука Олег Верходанов, сарадник опсерваторије који је открио поменути радио-талас.

Друга верзија коју износи Верходанов су такозване „случајне сметње”. Те појаве се у научним круговима разматрају већ две године. То су ситуације у којима се из непознатих разлога емитују интензивнији таласи. „Већи интензитет таласа је могућ, на пример, када астероид падне на неутронску звезду, па се појаве такви сигнали. И последња верзија у мом личном списку је ’поздрав’ од ванземаљских цивилизација”, каже Верходанов за „Руску реч”.

У потрази за животом у свемиру

Већ сада се сматра да ћe откривени сигнал из правца звезде HD164595 бити једна од главних тема на годишњем заседању Сталног савета SETI који ће се одржати у септембру. Засада није јасно шта ће се конкретно разматрати на седници Савета, јер сигнали такве снаге подразумевају да постоји цивилизација која је далеко развијенија од наше.

По мишљењу астрофизичара, сигнал је могао стићи до Земље само ако је био специјално усмерен према нама. Поврх тога, фреквенција од 11 гигахерца на којој је ухваћен радио-талас припада руским оружаним снагама. Армије других земаља не користе ту фреквенцију. Па ипак, научници не губе наду.

„За ванземаљским цивилизацијама се трага већ преко 50 година, а наш радио-телескоп је највећи уређај те врсте на свету, и може да хвата чак и најслабије сигнале”, коментарише Јекатерина Филипова.